Vestalen1823 hade Gaspare Spontinis opera VESTALEN premiär på Kungliga Operan i Stockholm och nu är det äntligen dags för svenska publiken att återupptäcka denna pärla efter 200 år.

”Kamraterna bjuder ofta på fräck innovativ musikteater.” – SvD

” Kamraternas val att uppmärksamma operan är värd all heder” – Aftonbladet

”Det är modigt av Kamraterna att ta sig an en 1800-talets största succéer” – DN

”Kamraternas musikaliska ledare, pianisten Anna Christensson, har gjort ett läckert och smart arrangemang.” SvD

”Elsa Ridderstedts Julia och Wiktor Sundqvists Licinius: två dramatiska röster som övertygar med sitt allvar och hängivenhet.” – DN

Är du beredd att offra din högsta önskan för kollektivet?
Hur vet du vad som är rätt, och framförallt vad som är sant? Vad är du rädd för, och hur påverkar rädslan dina handlingar och val?”

Vestalen utspelar sig ursprungligen i antikens Rom och handlar om den unga kvinnan Julia, som av Roms makthavare utsetts till vestal; en högt uppsatt prästinna med ett ärofyllt uppdrag som, om hon misslyckas med det, sätter hela samhällets fortlevnad på spel enligt rådande trosuppfattningar. Som vestal måste Julia avge kyskhetslöfte, vilket, när hennes älskade Licinius återvänder hem från kriget och vill att de ska rymma tillsammans, blir till ett livshotande dilemma.

Jag har längtat efter att få regissera opera igen sedan jag regisserade HÄXORNA för Kamraterna 2016, och tackade därför självklart ja när jag fick frågan om jag ville regissera Vestalen. För mig är verket en skattkista full av existentiella frågor om vad det innebär att vara en social varelse i en orolig samtid. Musiken är i mina öron fantastiskt vacker, medryckande och dramatiskt effektfullsäger regissören Aurelia Le Huche.

 

I Vestalen undersöker Kamraterna motsättningarna mellan kollektiva och individuella viljor, mellan det lilla människohjärtat och den stora samhällsapparaten. Operan är skriven under upplysningstiden då människors uppfattning av världen förändrades dramatiskt, något som på flera sätt sker även i vår samtid. Genom att ta avstamp i den oro som uppstår i brytpunkten mellan gammalt och nytt berättar vi en historia om kampen om olika föreställningsvärldar och sanningar, som alla kan både befria och förslava.

Föreställningen spelas på Teater Tribunalen, Hornsgatan 92, närmast tunnelbana är Zinkensdamm

Föreställningadagar:

  • Premiär torsdagen 9 mars klockan 19.00
  • Söndagen 12 mars klockan 16.00
  • Måndagen 13 mars klockan 19.00
  • Torsdagen 16 mars klockan 19.00
    Introduktionssamtal 18.15 med regissör och musikalisk ansvarige kring arbetet med föreställningen samt efterföljande kort publiksamtal efter föreställningen
  • Fredagen 17 mars klockan 19.00
  • Söndagen 19 mars klockan 16.00
  • Måndagen 20 mars klockan 19.00
  • Onsdagen 22 mars klockan 19.00
  • Torsdagen 23 mars klockan 19.00

 

BOKA DINA BILJETTER HÄR

 

Ladda ner programmet »

Medverkande:
Elsa Ridderstedt
Susanna Stern
Pär Lindskog
Wiktor Sundqvist
Dan Turdén

Medverkande musiker:
Anna Christensson
Ylva Larsdotter
Eva-Tea Lundberg
Moa Bromander
Karin Hansson Lasses

Musik: Gaspare Spontini
Libretto: Victor – Joseph Erienne de Jouy
Översättning & bearbetning: Aurelia Le Huche, Anna Christensson, Karin Tidström Le Huche (delvis fritt efter Anders Lindeberg)

Regi: Aurelia Le Huche
Musikalisk ledare & arrangemang: Anna Christensson
Scenografi och Kostym:  Marcus Olson och Elias Kahn
Ljud & Ljus design: Niclas Anderstedt Lindgren
Maskdesign: Cais-Marie Björnlod
Idé och konstnärlig ledare: Helena de Waal
Producent: Daniel Szpigler

Teatern öppen 60 minuter innan föreställnings början. Föreställningen är ca 2 timmar och 1o minuter inklusive paus.

Det förekommer starkt blinkande ljus och ofarlig rök på scen.

Pausservering finns och vi tar enbart SWISH!

Teater Tribunalen är dessvärre inte handikappanpassad och det finns flertal trappor från foajé till salong samt till toalett. Personal finns alltid tillgänglig för assistans. För rullstolsbokning, vänligen boka dina biljetter via [email protected] så hjälper vi dig.

Operan uruppfördes den 16 december 1807 på Opéra i Paris, blev en av Beethovens favoritoperor och hade svensk premiär på Kungliga Operan i Stockholm den 3 januari 1823.

Med stöd av Kulturrådet, Stockholm Stad och Region Stockholm

Fler föreställningar

Start typing and press Enter to search