Aftonbladet – Claes wahlin

”En knivskarp soprans anklagelseakt”

”Men strax växer rösten, hennes sopran fyller obesvärat det svarta scenrummet. Knivskarp, samlad och välriktad blir det en musikalisk attack mot publiken. Büchels Nobody far kring mellan flygeln, madrassen i cellen och ett bord med bevismaterial. Hon ger sig även på trollen och vid ett par tillfällen de tre musikerna.”

”Musikaliskt är det hur som helst lödigt, Lissels musik är melodisk men kryddad med enstaka experimentella klangbilder. Invävt hörs här också fraser från såväl Händel, som Sjostakovitj och Ligeti. De båda senare kan nog betraktas som inspiratörer till Lissels eget tonspråk, ett tonspråk som också lovar gott.”
DN – Sofia Nyblom
”Skynda till Teater Giljotin och se ”Nobody” – om du törs”
”Den magnifika koloratursopranen Alexandra Büchel gör Charles Manson så levande att man vill gömma sig någonstans dit hennes stirrande blick och stålklinga till sopran inte kan nå.”
”En mångalen Pierrot som kanaliserar Sharon Tate, Jesus, mamma… alla rösterna i en sönderbombad personlighet, expressionistiskt utmejslad i Daniel Goldmanns skarpa regi.”

 

Nobody – av Martin Lissel
Martin Lissels opera om Charles Manson, Nobody, utgör stommen i ett experimenterande med text, musik och kropp kring människans mest svårbegripliga och våldsamma sidor.

Lissels verk baseras på Mansons egna texter från sin fängelsevistelse efter mordet på Sharon Tate och dennes vänner.
Manson dömdes för mord även om han själv inte var delaktig.

Nobody skrevs 2018 och får nu sitt första professionella framförande tillsammans med sånger och kammarmusik, mixat med Schostakovich, Händel och traditionell rumänsk folkmusik, m.m.

Föreställningen är ca 45 minuter och framförs på engelska.
Teatern öppnar 1 timme innan föreställnings början.

Vi tar swish om du vill köpa kaffe och/eller vin.

HÄR BOKAR OCH KÖPER DU BILJETTER
https://www.nortic.se/dagny/event/36515

Fredagen 25 februari, kl 19.00 – Premiär
Söndagen 27 februari, kl 16.00
Tisdagen 1 mars, kl 19.00
Onsdagen 2 mars, kl 19.00
Måndagen 7 mars, kl 19.00
Onsdagen 9 mars, kl 19.00
Fredagen 11 mars, kl 19.00
Måndagen 14 mars, kl 19.00

Spelplats: Teater Giljotin, Torsgatan 41

In till själva salongen är det några trappsteg.
Hörselslinga saknas.
För rullstolsbokning, vänligen kontakta [email protected]

Av: Martin Lissel
Framförs på engelska

Regi och rörelse: Daniel Goldmann
Musikaliskt ansvarig: Maria Lindal

Medverkande

Sångare: Alexandra Büchel
Violinist: Maria Lindal
Pianist: Ludvig Nilsson
Klarinettist: Margreet Houtman
Ljus: Jimmy Svensson
Maskdesign: Lina Nyberg
Kostymdesigner: Nils Harning
Producent: Daniel Szpigler

 

 

 Foto: Pontus Klingeborg

Sopranen Alexandra Büchel är prisad för sin kristallklara höjd, kombinerad med ett varmt mellanläge och levande skådespeleri. Utbildad vid Operahögskolan i Stockholm hos professor Dorothy Irving samt Jeffrey Goldberg i New York.

Den flitigt anlitade konsert- och operasångerskan har på kort tid etablerat sig som en av de främsta uttolkarna av modern och nutida musik, vilket har lett till samarbeten med tonsättare som Catharina Backman, Christofer Elgh, Fredrik Hedelin, Johannes Jansson, Chrichan Larson, Ivo Nilsson, Annelies van Parys m fl. Hon har gjort kritikerrosade framträdanden som exempelvis Gepopo i Le Grand Macabre, Den Blinda Poetissan i Aniara, Lady Madeline i Usher, världspremiären av Karólína Eiríksdóttirs BLY på Piteå Kammaropera samt framträtt på konsert- och operahus som Cape Town Opera, Folkoperan, Malmö Live, Malmö Opera, NorrlandsOperan, festivalen Svensk Musikvår, Opera Vlaanderen och sjungit med Ensemble MA, KammarensembleN, Norrbotten NEO samt Radiosymfonikerna på Berwaldhallen. Hemsida: www.alexandrabuchel.com

Fler föreställningar

Start typing and press Enter to search