Blodig Belcanto
En sopran och en counter-tenor undersöker några av 1800-talets kraftfulla operaporträtt. De kan kännas både galna och överdrivna. Precis som det skall vara!
Det är humor och allvar på en och samma gång. Här låter vi det groteska ta plats, med den eleganta belcanton som kontrast. Bland annat undersöks två slutscener från Donizettis Tudor-operor, Anna Bolena och Maria Stuarda, i en komprimerad och improvisationsbaserad form.
Här möter vi den fallna drottningen som av olika anledningar går mot sin död och upplever sina sista känslor i livet. Samtidigt lurar en figur i olika skepnader, en narr, en riktig joker. (här en mening om Siebel, Romeo och/eller Cherubino / Gounoud, Bellini, Mozart om så önskas).
Det blir en känslofylld resa med kärleksförvirring, hat, förlåtelse, fördömelse och försoning hela vägen in i döden.
Här kan du förvänta dig att möta 1800-talets yviga italienska operamusik, i en nyfiken och kondenserad form!
Blodig Belcanto är en singing, en ny form inom musiken, där verken undersöks, repeteras under endast 2 dagar och framförs sedan inför publik. Det är live, delvis improviserat och det är här och nu. Och det är på blodigt allvar.
Speltid ca 45 minuter. Dialog på svenska och sånger framförs på italienska.
Spelas på Fri Scen, Stadsteatern Kulturhuset
- 25 november kl 18.00
- 26 november kl 16.00
Medverkande
- Sopran: Amanda Liljefors
- Countertenor: Victor Priebe
- Pianist: Matilda Lindholm
- Presentatör: Ellinor Olmarken
Produktion
- Regi och Bearbetning Manus: Anna Holter
- Manus och idé: Helena de Waal
- Affisch: Niklas Vikblad
- Grafisk formgivning program: Goldlife.se
- Producent: Daniel Szpigler
Viktor Priebe och Amanda Liljefors