Nuckan & Skurken av Gian Carlo Menotti, Premiär 19 juni 2012 Årsta Teater
Piano: Martin Virin
Regi och scenografi: Dan Turdén
Kostym: Åsa Norman
Mask: Siv Glans Molin
Översättning: Magnus Lindman
Produktion: Daniel Sallmander & Maximilian Mellfors
En operafars om att vägen till helvetet är kantad av goda föresatser.
Går det att vara konstnärligt nyskapande? Eller är alla konstnärliga yttringar bara stölder på ett eller annat sätt? Detta vill jag undersöka i Nuckan och Skurken och därför snor jag idén om att framföra The Old Maid and the Thief som metaopera. Men, jag försöker förvalta stölden så att ett eget konstverk uppstår. En stöld i det godas namn, precis som stölderna operans huvudpersoner gör sig skyldiga till. Miss Todd och Lætitia stjäl för att omvända en brottsling. Dessvärre är han ingen sådan och för Miss Todd innebär det undergången. Vad innebär det för vår uppsättning att den är snodd?
Verket skrevs ursprungligen för radio och jag låter uppsättningen skildra ett gäng sångare som ska radiosända The Old Maid and the Thief live. På scenen finns även ”regissören”; som spelas av mig själv, ”teknikern” och ”pianisten”. Metaplanen kommer att spegla och kontrapunktera originalpjäsen. Vi visar också hur det kan sluta för Regiteatern och Den Manliga Regiblicken. Det blir en underhållande och upplyftande mix av metaopera, fars, originalitetstanken och samtidskommentar. Vad ser publiken egentligen på? En opera? En föreställning om en opera? En kopia av en föreställning om en opera? /Dan Turdén, regissör